top of page
Luftfoto af yacht

Navigationssystemer og sikkerhed

Et godt system, for din sikkerhed og komfortabel sejltur

Der er et hav af gode navigationssystemer på markedet. Nogle er simple, og andre er meget avancerede. Prisen spænder også meget vidt. Men hvilket system er det rigtige, og hvad er behovet? Vi kan rigtig godt lide at nørde med teknik, og vi tager hellere end gerne en længere snak på din båd om, hvad der er smart, og hvad der er mindre smart. Der er rigtig mange penge at spare på denne front, men omvendt er der også bare vildt meget lækkert grej derude. Vi gennemgår her nogle af punkterne sådan helt let.

Vi arbejder med de fleste systemer på tværs af forskellige producenter. Her vil vi gå lidt ned i de vigtigste enheder, som findes i et navigationssystem."

For mange står valget mellem Garmin eller Raymarine.

På det danske marked for navigationssystemer er Garmin og Raymarine de to førende udbydere. Begge tilbyder high-tech løsninger, der gør det muligt for alle enheder på skibet at kommunikere sammen. Det betyder, at kortplotteren kan se AIS, GPS kan styre bådens kurs via kommunikationen til bådens selvstyrer og i nødsituationer kan VHF få positionen fra GPS. Alt dette sker via et backbone datakabel, som ser forskelligt ud for de to systemer, men som indeholder den samme data. Der er stort set ingen forskel mellem de to systemer udover berøringsfladen og prisen, men vi anbefaler kabler efter Garmins løsning, hvis du ønsker at bygge dit eget navigationssystem. 

Kortplotteren - Navigationssystemets hjerte

Kortplotteren er enheden, typisk en skærm, der forbinder information fra de andre enheder. Man kan sige, at den fungerer som navigationssystemets computer. På kortplotteren har du dine relevante søkort, og sammen med en GPS-antenne kan den fortælle dig, hvor du befinder dig på kortet. Det er praktisk, da du herfra kan læse den information, der bliver afsendt fra de andre enheder. Ligeledes er det også herfra, du som regel styrer de tilsluttede enheder. Hvis der er fejl i dit navigationssystem, er det på kortplotteren, du foretager fejlsøgning."

Sejlbåd Deck
Styrende hjul på en båd

ACU
styrer båden for dig

ACU står for Autopilot Control Unit og er altså motoren bag din autopilot. Den korrekte placering til en ACU er mellem batteri og ror. I forbindelse med ACU sidder der en motor fæstet til roret. En ACU bruger i denne forbindelse en del strøm, så det skal overvejes, om båden har tilstrækkelig kapacitet på batteriet til at drive denne motor i længere tid, især for sejl, ved hård sø. En ACU ved altid, hvilken kurs båden sejler. Denne kurs er defineret af et gyrokompas, som er korrekt placeret midt i båden tættest muligt på vandlinjen. Gyrokompasset kommunikerer i nyere systemer via et backbone-kabel. Ofte har en ACU sit eget kontrolpanel, men den kan også styres via bådens kortplotter.

bottom of page