En reparation i glasfiber, skal være bundsolid, og så skal den ikke kunne ses efterfølgende
Glasfiber, epoxy og gelcoat
Uanset om bindemidlet er polyester eller epoxy, er det fibrene, der bærer styrken. Der er utallige måder, hvorpå en reparation kan udføres, og der kan være flere rigtige måder at gøre det på. En god reparation udføres med en flydende overgang fra det gamle glasfiber til det nye, og den kan laves, så der ikke er nogen synlig overgang, når den er færdig. Der må ikke være luftbobler, da dette kan føre til ophobning af fugt eller svække fibrenes styrke.
Som overskriften klart angiver, ligger styrken i fibrene. Både epoxy og polyester er blot plastmaterialer med forskellige egenskaber, så for at gøre reparationen solid, anvendes glasfibermåtter eller fibre. Nogle reparationer har kun lidt plads, måske er det bare huller, der skal lukkes, og i så fald kan løse fibre være en god løsning. Der findes et hav af forskellige løsninger på markedet med forskellige egenskaber, fra hårdt til sejt til let, og alt derimellem. Ofte er det en kombination, der løser opgaven bedst.
Da din glasfiberbåd blev bygget, blev den sandsynligvis lavet i en form. Først blev formen malet med farvet gelcoat i op til 2 mm tykkelse. Derefter blev der lagt fibre i. I modsætning til de vævede fibre, der bruges til epoxy, kan fibrene til polyester genkendes ved et rodet og tilfældigt mønster. På den måde kan du også se, at din båd er bygget op af polyester.
Polyester binder ikke særlig godt på hærdet epoxy, selvom epoxy binder godt på polyester. Derfor er det en god idé at udføre processerne i en enkelt omgang, så de kan hærde sammen på samme tid.
Glasfiber giver styrke
Epoxy
Epoxy er bindemidlet, der holder fibrene sammen, når man arbejder med glasfiber. Epoxy består af to komponenter, en harpiks og en hærder, og uden fibre er der ingen styrke i epoxy. Epoxy har en række gode egenskaber, herunder at det er utrolig holdbart over for slid og nedbrydning fra saltvand, UV-lys og skarpe genstande.
Epoxy har både fordele og ulemper. Ulempen er, at det er dyrt, og hærderen er meget giftig at røre ved, så længe den er flydende. Til gengæld kan det binde på næsten alt, undtagen plastic og blankt hærdet epoxy. Epoxy er også helt vandtæt under længere påvirkning, så det er super godt under vandlinjen som det, vi kalder primer. Desuden er epoxy i hærdet tilstand helt ugiftigt, og det kan bruges til tanke med drikkevand. Epoxy er altså et utroligt godt produkt, når vi arbejder med både.
Vi kan arbejde med epoxy i minimum 5 °C, men det er bedst, når temperaturen er over 15 °C. Vi udfører derfor disse reparationer fra sen forår til efterår. Men du kan altid kontakte os på ethvert tidspunkt på året for at tale om en opgave.
Epoxy har dog den ulempe, at det gulner i sollys, så der altid skal være et toplag på. Til både kan det anbefales at bruge gelcoat (polyester) som toplag.
Gelcoat og polyester
Polyester er en billig to-komponent, tyktflydende masse, der størkner hurtigt, ligesom epoxy. Efter blanding størkner det på cirka 20 minutter. For at polyester kan hærde, må det ikke have kontakt med ilt. Derfor kan man blande parafin i det øverste lag af polyesteren for at holde ilt væk fra hærdningen. Dette kaldes for topcoat.
Gelcoat kan købes i alle RAL-farvekoder. Det kan dog være meget svært at ramme den helt rigtige farve eller definere den ønskede farve. Vi sliber det omkringliggende gelcoat med k1200 sandpapir, så det kommer tilbage til den originale farve. På den måde kan vi definere den originale farve, selv efter at båden har skiftet farve på grund af vejr og vind. Nogle gange kan den originale farve også findes på indersiden af kistebænke og lignende, hvor gelcoat ikke har været i kontakt med vejr og vind.
Når vi udfører en reparation, fræser vi ud, hvor skaden er, så den nye gelcoat flugter med den gamle. Med vores teknik sørger vi for en fin overgang fra den gamle gelcoat til den nye, så reparationen ikke bemærkes efterfølgende.